הצעד הראשון לשינוי הוא בקבלת החלטה לשנות

לצוותי חינוך ואנשי מקצוע

במצב הנוכחי אין זה סוד כי האנשים אותם אנו פוגשים במערכת החינוך נמצאים שם ככל הנראה שלא מתוך כוונות רווח כלכלי, וכי אלו אותם אנשים שבסתר ליבם ובגלוי רוצים להשפיע, לשנות, לתת לילדים את כל הניתן על מנת להקנות להם הרגלים, מיומנויות וידע שיאפשרו להם לצאת לדרך כבוגרים המטיבים עם עצמם, סביבתם, והחברה בה הם חיים. אין זה נסתר מעין גם שבדיוק אותם אנשים נפלאים מלאי כוונות טובות נתקלים לא פעם בסיטואציות שלהם לא הכינו אותם מראש או הקנו להם כלים או הנחיה בתהליך הכשרתם, והם מוצאים עצמם מאלטרים, מנסים, בוחנים אפשרויות ובעיקר לא בטוחים באשר לצדקת ויעילות פעולותיהם.  בדיוק לאותם אנשי חינוך נפלאים, להם אנו מצדיעים, אנו מציעים מגוון כלים יישומיים לטיפול בקשיי התנהגות המוצגים על ידי תלמידיהם במסגרות החינוכיות השונות (גנים, בתי ספר, תיכונים). זעקתם של הגננות, המחנכות והמחנכים, המנהלות והמנהלים, היועצות ואנשי החינוך העוטפים אותם הנתקלים בהתנהגויות למולם הם עומדים מתלבטים, תוהים ולעיתים לצערינו אף חסרי אונים נשמעת מכל פינה. עבורם ובשבילם אנחנו כאן לתת עצה והכוונה, להרגיע שיש פתרון, ובעיקר לעזור ולשפר את המצב, כי אצלינו לא מדובר רק בשיחות ודיבורים ולא תמצאו ססמאות. אנחנו מתמקדים במה ניתן וצריך לעשות. במסגרת הרצאות, סדנאות וחומרים כתובים אנו מעניקים לצוותי החינוך השונים כלים יישומיים לשינוי התנהגות, אינטראקציות ואווירה, במסגרת בה מבלים הם והילדים כמחצית משעות עירותם -  מוסדות החינוך השונים.

הדרכת ניהול כיתה

פעילויות לצוותי חינוך

על טיפול בקשיי התנהגות בקרב ילדים ובני נוער: קשיי התנהגות מוצגים על ידי ילדים ונוער בבתים רבים ובמסגרות חינוכיות שונות אחרות. הם מופיעים בגילאים שונים, בעוצמות שונות ובמצבים שונים. לעיתים הם יתפתחו בהדרגה, ולעיתים יופיעו במפתיע לכאורה ללא כל התראה. טיפול בקשיי התנהגות במרכז הישראלי לטיפול התנהגותי מבוסס על תחום מדעי מוכח בפסיכולוגיה התנהגותית הנקרא ניתוח התנהגות יישומי (Applied Behavior Analysis). לפי גישה זו בעוד קושי התנהגותי ייתכן ונוצר על רקע קשיים אובייקטיבים כאלה ואחרים, המפתח לטיפול יעיל בו וביצוע שינוי התנהגותי נמצא בהנחיית הסביבה המשמעותית לתגובות נכונות ואפקטיביות להתנהגות, ולא בגורמים נסתרים בלתי נגישים המצריכים שינוי במעמקי נפשו של הילד או המטופל. הגישה הטיפולית בה אנו נוקטים בוחנת לעומקו של עניין את התנהגות הילד, את הנסיבות בהן היא מופיעה ואת תגובות הסביבה ומקורות החיזוק להתנהגות, והם הגורמים בהם יתבצע שינוי לשם לימוד מיומנויות הכרחיות והרגלי התנהגות שונים ומיטיבים עבור הילד והחברה הסובבת.

מילה על איבחונים: כיוון שבימינו קשיי התנהגות המוצגים על ידי ילד או נער לרוב מובילים את המערכת להמלצה לביצוע איבחון, חובתינו להתייחס במילה לעניין. איבחונים כשמם כן הם, הם מאבחנים קושי אובייקטיבי כלשהו ובכך חשיבותם. כבודם של האיבחונים במקומם מונח, באמצעי לאיבחון קושי נקודתי, אך אין לראות בהם אמצעי לשינוי התנהגותי. הכרה בקושי הינה חשובה, אך חשוב מכך לדעת כיצד להתמודד עם הקושי וכיצד להמנע מלהפכו לסיבה לקבלת התנהגות לא נאותה. קשיי התנהגות רבים אמנם נובעים בתחילה מקושי כשלהו או מחוויית תסכול כזו או אחרת, אך המשך הופעתם אינו נגרם בהכרח מאותו הגורם, כי אם מתוצאות ההתנהגות על ידי הסביבה והלמידה שנוצרה כתוצאה מכך. חשוב כי הורה הפונה לביצוע איבחון יהיה מודע לכך שבביצוע האיבחון ישנה חשיבות לצורך הבנת קיומו של קושי אובייקטיבי, אך אין לראות בו אמצעי לפתרון בעייה התנהגותית ואין לתלות בו תקוות שווא לשינוי התנהגות הילד. שינוי התנהגותי אינו מתרחש כתוצאה מכך שמכירים בקושי, הוא מצריך יותר מכך. בטיפול התנהגותי אנו כמובן מתייחסים למצבי קושי והתמודדות עם תסכול, ומוודעים כי כל מטלה שמציבים בפני הילד הינה בתחום מסוגלותו, אך אנו עושים זאת תוך התייחסות להיבטים ההתנהגותיים ותוצאותיהם בכללותם, ואין אנו מבודדים קושי כזה או אחר כגורם היחידי להתנהגות היעד לשינוי.

"זיכרו כי בהתנהגותו של כל אחד תלוי גורל כולם"  (אלכסנדר מוקדון).